Zadání úlohy

Úloha: Uvolněte dráhu!

Cílem úlohy je sestavit a naprogramovat robota tak, aby v časovém limitu a bez pomocí jakéhokoli ovládání uklidil nejvyšší počet kostek z dráhy.

Na stole rozměru 252 x 168 cm budou vyznačeny dvě dráhy a dvě startovací pozice. Dráhy budou od sebe odděleny mantinelem. Na dráze bude rozmístěno 12 kostek tří barev. Každý robot musí v časovém limitu dvou minut uklidit z dráhy nejvyšší počet kostek na místa příslušné barvy. Robot není rozměrově limitován, nesmí se ale při startu dotýkat kostky. Pro zvýšení taktických možností budou v poli dvě až čtyři červené kostky.

Konstrukce robota

 Ke konstrukci robota lze využít pouze dílů z uvedených stavebnic:

  1. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education (9797), soupravy technických dílů (9648 nebo 9695) – doplňkové pasivní díly, síťový adaptér (9833 nebo 8887). Ze soupravy lze použít pouze jeden dotykový senzor.
  2. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education 45544 EV3, soupravy doplňkových dílů 45560 EV3 a síťový adaptér (8887).
  3. Základní souprava LEGO education SPIKE Prime (45678) s rozšiřující sadou. Lze použít pouze tři libovolné motory sady a pouze jeden optický senzor.

Ovládání robota

 Robot se může po hřišti pohybovat řízením pouze pomocí programu a vlastních senzorů. 

Hrací plocha

K dispozici budou dvě identická hřiště. Hrací plocha má rozměr 125 x 168 cm. Po obvodu stolu je mantinel vysoký 8 cm nad desku stolu. Poloha startu stálá, stejně jako poloha kostek. Červené kostky budou ve vnitřní dráze pořád na stejných pozicích. Oststní kostky budou rozmístněny nahodile, vždy ale v počtu 5(4) + 5(4) a rozmístnění bude stejné pro všechny souboje konkrétního kola.

Kostky mají rozměry krychle o hraně 40 mm a hmotnost cca 25 gramů. (Stejné kostky byly použity v Robosoutěži 2023 (ČVUT).

Mimo černou dráhu je barevnou značkou vyznačeno, kterou barvu kostky lze na tuto stranu dráhy umístit.

Plochu hřiště tvoří umělohmotný banner s bílým podkladenm, na kterém bude soutěžní pole vytištěno. Banner je v originální velikosti ke stažení ve formátu pdf

Průběh soutěže

Soutěž proběhne formou tří rozjížděk v pořadí přihlášení do soutěže. Po sečtení všech bodů z rozjížděk se vyhodnotí pořadí pro nasazení do vyřazovacích jízd – pavouka. Do vyřazovacích jízd postoupí šestnáct nejlepších týmů.

Ve vyřazovacích jízdách se utká nejlepší s nejhorším postupujícím se základních jízd. V případě menšího počtu týmů mají nejlepší týmy výhodu kontumace.

 Poražený tým nevypadává, ale pokračuje v soutěži na straně poražených. O první místo se pak utkají vítězi obou stran pavouka. V případě nerozhodného souboje se počítá lepší čas, popřípadě se jízda opakuje. Kdyby ani pak nebylo rozhodnuto, rozhodne los.

Pohyb robota

Robot startuje z pozice startu tak, že půdorysně musí zasahovat do startovacího boxu. Před startem se nesmí dotýkat kostky. Je povolen kluzný podvozek a jakýkoliv způsob třídění kostek.

Červené kostky budou umístěny vždy v krajních pozicích střední dráhy. Červené kostky nesmí být robotem, ani jinou kostkou posunuty.  Při porušení tohoto pravidla bude soutěžící penalizován zápornými body.

Bodování

Za každou kostku umístěnou na správnou stranu dráhy (nesmí se dotýkat černé dráhy) podle barevného značení se připočte 5 bodů. Za každou nesprávně uklizenou kostku se 5 bodů odečítá. Za neuklizenou kostku se odečítají 3 body. Kostky uklizené na střední dráze (mezi červenými kostkami) mají násobící koeficient 2. Při posunutí červené kostky je odečítáno 15 bodů (při opakovaném posunutí téže kostky se další body neodečítají). 

Ve finálové části soutěže (vyřazovací pavouk) může být umístěná další jedna až dvě červené kostky místo standardních kostek. V případě jejich posunutí se odečítá 15 bodů.