Zadání úlohy

Úloha: Balíková pošta

Cílem úlohy je sestavit a naprogramovat robota tak, aby v časovém limitu a bez pomocí jakéhokoli ovládání umístil nejvyšší počet balíků do správného depa.

Na stolech rozměru 252 x 168 cm bude vyznačeno hrací pole a dvě depa. V hracím poli bude rozmístěno 25 balíčků (kostek) dvou barev šachovnicovým způsobem. Každý robot musí v časovém limitu dvou minut přesunout z hracího pole do depa největší počet balíků příslušné barvy. Robot není rozměrově limitován, nesmí se ale při startu dotýkat balíčku. Pro zvýšení taktických možností budou v poli dvě červené kostky, které budou zvyšovat bodový zisk.

Konstrukce robota

Ke konstrukci robota lze využít pouze dílů z uvedených stavebnic:

  1. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education (9797), soupravy technických dílů (9648 nebo 9695) – doplňkové pasivní díly, síťový adaptér (9833 nebo 8887).
  2. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education 45544 EV3, soupravy doplňkových dílů 45560 EV3 a síťový adaptér (8887).
  3. Základní souprava LEGO education SPIKE Prime (45678) – bez rozšiřující sady

Ovládání robota

Robot se může po hřišti pohybovat řízením pouze pomocí programu a vlastních senzorů.

Hrací plocha

K dispozici budou dvě identická hřiště. Hrací plocha má rozměr 224 x 168 cm. Po obvodu stolu je mantinel vysoký 8 cm nad desku stolu. Poloha depa je stálá, stejně jako poloha balíčků (včetně barevného rozlišení). Červené kostky budou ve vnitřním čtverci a budou nahrazovat jednu zelenou a jednu žlutou kostku.

Depa mají rozměry 56 x 28 cm a budou mít barevný podklad – žlutý a zelený.

V místech A, B, C, D se mohou nacházet překážky 28 x 28 cm umístěné symetricky a maximálně dvě na jednu stranu.

Plochu hřiště tvoří lesklé bílé lamino na kterém bude černou izolační páskou šíře 15 mm vyznačen rastr, v jehož průsečících budou umístěné kostky – balíky.

Průběh soutěže

Soutěž proběhne formou tří rozjížděk v pořadí přihlášení do soutěže. Po sečtení všech bodů z rozjížděk se vyhodnotí pořadí pro nasazení do vyřazovacích jízd – pavouka. Do vyřazovacích jízd postoupí šestnáct nejlepších týmů.

Ve vyřazovacích jízdách se utká nejlepší s nejhorším postupujícím se základních jízd. V případě menšího počtu týmů mají nejlepší týmy výhodu kontumace.

Poražený tým nevypadává, ale pokračuje v soutěži na straně poražených. O první místo se pak utkají vítězi obou stran pavouka. V případě nerozhodného souboje se počítá lepší čas, popřípadě se jízda opakuje. Kdyby ani pak nebylo rozhodnuto, rozhodne los.

Pohyb robota

Robot startuje z kterékoliv pozice na ploše hřiště. Před startem se nesmí dotýkat kostky. Je povolen kluzný podvozek a jakýkoliv způsob třídění a dopravy do depa, včetně házení. Překážky lze objíždět i přejíždět.

Překážky na pozicích A=D mohou být umístěny před každým kolem jízdy a budou celé kolo na stejných místech. Červené kostky budou umístěny symetricky ve vnitřním čtverci tak, aby na hřišti zůstalo 12 žlutých a 11 zelených kostek. Červené kostky budou mít neměnnou pozici pro celé kolo.

Bodování

Za každý balík příslušné barvy se připočte bod (musí se dotýkat depa) za vrstvení se body nepřidávají. Za každý balík opačné barvy se bod odečítá. Celkový počet bodů v depu lze zdvojnásobit prvním červeným balíkem. Druhý červený balík přidá do depa 3 plusové body.

Po ukončení jízdy bude za každý balík v depu, včetně červených připočten 1 bod. (celkem max 25 bodů)

Nejvyšší možný počet bodů je 24 + 22 +25 bodů = 71 bodů. Nevhodnou taktikou lze dosáhnout i záporné body, včetně jejich násobením červenou kostkou.