Zadání úlohy
Úloha: Robotbal
Cílem úlohy je sestavit pár robotů tak, aby v časovém limitu a pomocí dálkového bezdrátového ovládání společnými silami vstřelili největší počet branek protihráči.
Na stolech rozměru 252 x 168 cm bude vyznačeno hrací pole a branky. V hracím poli bude vyznačeno místo, kde bude umístěn míč před začátkem hry a po každé vstřelené brance. Každý tým bude mít k dispozici dva roboty. Vyhraje tým, který vstřelí v časovém limitu 5 minut větší počet branek. Ve hře je možné robota ovládat jakoukoli bezdrátovou komunikací. Robot nesmí půdorysně překročit čtverec o straně 20 cm. Tento rozměr smí robot překročit ve hře pouze v případě kopu – při přesunu bez dotyku míče musí být rozměr výchozí. Kop může být proveden jakýmkoliv mechanickým zařízením, nebo pohybem robota.
Konstrukce robota
Ke konstrukci robota lze využít pouze dílů z uvedených stavebnic:
-
- Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education (9797), soupravy technických dílů (9648 nebo 9695) – doplňkové pasivní díly, síťový adaptér (9833 nebo 8887).
- Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education 45544 EV3, soupravy doplňkových dílů 45560 EV3 a síťový adaptér (8887).
V případě porušení konstrukce robota musí dojít k jeho „ošetření“ mimo hřiště bez přerušení hry. Robot nesmí obsahovat díly nad rámec jedné sady (ovládací zařízení z Lega se do počtu dílů nezapočítává).
Ovládání robota
Robot se může po hřišti pohybovat řízením pomocí externích zařízení, jako například: telefon, tablet, ovladač herní konzole, PC, nebo jakýkoliv amatérsky sestrojený „aparát“ a třeba i zařízení sestrojené z další sady Lego Mindstorms.
Hrací plocha
K dispozici budou dvě hrací pole. Hrací plocha má rozměr 224 x 168 cm. Po obvodu stolu je mantinel vysoký 8 cm nad desku stolu. Poloha výchozího a trestného kopu bude mít stálé místo podle obrázku. Jako hrací míče budou použity antistresové míčky průměru 60 mm a hmotnosti 12 g. Plocha celého stolu bude mít povrch hladký a rohy budou vyplněny trojúhelníky, což zabrání uvíznutí míče.
Branky mají rozměry šířka 56 cm, hloubka 28 cm, výška 40 cm a budou zapuštěny do mantinelu.
V hracím poli budou vyznačeny území brankoviště 84 x 28 cm.
Průběh soutěže
Soutěž proběhne formou utkání v rozlosovaných tabulkách metodou každý z každým. Podle počtu týmů proběhne pak play-off od čtvrt, nebo semifinále. Hrací čas je 5 minut bez přerušení.
Míč se může přesouvat pouze valivým způsobem, nebo kopem. Robot nesmí míč přidržovat, ani přenášet.
Úmyslné, nebo nechtěné držení míče posoudí rozhodčí a vede ke ztrátě míče ve prospěch soupeře. V případě úmyslného bránění v pohybu soupeře bude situace posouzena, jako faul a vede ke ztrátě míče. Pokud se to stane v brankovišti, následuje pokutový kop.
Ve vlastním brankovišti se smí nacházet pouze jeden hráč, druhý nesmí kolem přejet čáru brankoviště (viz obrázek)
Přední hrana robota musí být rovná, nebo vypouklá (míč nesmí být přemísťován pomocí vidlice tvaru V, U a podobně). Toto pravidlo platí pro celou konstrukci robota, která je ve styku s míčem při přesunu.
Pokutový kop: míč bude umístěn na střed hřiště a hráč v protilehlém brankovišti. Pokynem rozhodčího se hráč přesune k míči a na jeden dotyk jej posune do brány. Smí přitom odvalit míč pouze do vzdálenosti průměru míče.