Zadání úlohy

Úloha: Pétanque

Cílem úlohy je sestavit a naprogramovat robota tak, aby v časovém limitu samostatně podle dalších pravidel poslal míček do hracího pole.

Na stolech rozměru 252 x 168 cm bude vyznačeno hrací pole a odpaliště. Odpaliště bude mít rozměry 50 x 70 cm. Odpaliště budou dvě, každý tým ve hře může použít pouze vylosované odpaliště.

V hracím poli bude vyznačeno místo, kde může být umístěno prasátko. Každý tým bude mít k dispozici 3 míčky stejné barvy, které musí v časovém limitu střídavě posílat do hracího pole. Vyhraje tým, který bude mít míček nejblíže k prasátku. Ve hře je možné vlastním míčkem měnit pozici míčků protihráče i prasátka. Čas pro odpal míčku je 30 vteřin po zahájení hry, popřípadě po zastavení míčku protihráče. Míček, který bude odeslán později ze hry vypadává. Robot nesmí půdorysně překročit hranici odpaliště. Míček lze umístit kamkoli do odpaliště. Tým může robota ručně nasměrovat, ale odpal míčku musí nastat samostatně po aktivaci kteréhokoli snímacího prvku. Odpal může být proveden například pohybem robota, odkopnutím, položením míčku na rampu apod.

Konstrukce robota

 Ke konstrukci robota lze využít pouze dílů z uvedených stavebnic:

  1. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education (9797), soupravy technických dílů (9648 nebo 9695) – doplňkové pasivní díly, síťový adaptér (9833 nebo 8887).
  2. Základní souprava LEGO MINDSTORMS Education 45544 EV3, soupravy doplňkových dílů 45560 EV3 a síťový adaptér (8887).

Není dovoleno odpalovat míčky ručním uvolněním jakéhokoli zádržného mechanizmu. V tomto případě je nutné použití motoru pro uvolnění. Sílu odpalu lze nastavit ručně. Celý mechanizmus odpalu musí být proveden umístěním robota k pozici míčku (libovolné místo v odpališti), nebo vložením míčku do robota a jednoúkonovým spuštěním odpalovacího mechanizmu odpálit míček. Pokud běží program pro odpálení, není možné s pozicí robota ručně manipulovat.

Programování robota

Program robota může být napsán v jakémkoliv programovacím jazyce. Robot po zahájení odpalu musí pracovat samostatně, ovládání robota pomocí hlasu, bluetooth či jiných komunikačních kanálů není dovoleno. V případě pochybností má organizátor právo nahlédnout do programu. Jeho rozhodnutí je pak neměnné.

Hrací plocha

K dispozici budou jedno hrací pole. Hrací pole tvoří stůl o rozměru 252 x 168 cm. Po obvodu stolu je mantinel vysoký 8 cm nad desku stolu. Poloha odpaliště bude mít stálé místo podle obrázku. Odpaliště bude tvořeno prostorem 70 x 50 cm. Jako prasátko bude sloužit ocelová kulička, která je součástí stavebnice. Jako hrací míčky budou použity golfové míčky průměru 43 mm. Každý tým bude mít svoji barvu pro lepší odlišení. Hmotnost míčku je 46 g. Plocha celého stolu bude pokryta tlumícím kobercem – umělý trávník.

Průběh soutěže

Před zahájením soutěže si týmy vylosují nasazení do pavouka. V případě většího počtu týmů než 16, proběhne předkolo, v němž týmy budou soutěžit na přesnost odpalem dvou míčů k stanovenému bodu. Vzdálenost se sečte a vznikne pořadí od nemenšího po největší součet. 16 nejlepších týmů pak postupuje do soutěže.

V případě menšího počtu týmů než 7 bude soutěž probíhat formou jedné, nebo dvou tabulek každý s každým. O vítězi pak rozhodne vyšší počet bodů v případě jedné tabulky, nebo semifinálové a finálový zápas nejlepších z každé tabulky

Před zahájením zápasu si soutěžící týmy vylosují pozici odpaliště a pořadí odpalu. Na pokyn startujícího začne běžet 30-ti vteřinový interval pro odpálení míčku. Po ukončení pohybů míčků v hracím poli začne běžet časový interval pro druhý tým. Celkem by tedy jeden zápas měl trvat maximálně 3 minuty. V případě sporného výsledku se zápas opakuje.

V případě menšího počtu soutěžících než 16 budou někteří roboti zvýhodněni přímým postupem. V případě nerozhodného výsledku se zápas bezprostředně opakuje. V případě dalšího nerozhodného výsledku se o vítězi losuje.

V případě nerozhodných semifinálových zápasů se zápas opakuje celkem 3 krát. Ve finále se v případě nerozhodného výsledku pojede bez možnosti nabíjení a výměny napájecího bloku až do rozhodnutí s maximální prodlevou jedné minuty mezi zápasy.

Diskvalifikace

Ze zápasu může být diskvalifikován soutěžící, který překročil jakoukoli svojí částí odpaliště.